Blue Flower

Kanaal veranderen draadloze router.

Als er veel routers in de omgeving op het zelfde kanaal uitzenden dan kan dit gaan storen op elkaar. Dit kan resulteren in een slecht ontvangst of wegvallende WiFi verbindingen.

Hieronder lees je hoe je inlogt op je router om het kanaal te veranderen.

 

1. Zoek het ip adres op waarmee je de webinterface van je router kunt benaderen.

Je kunt kijken in het boekje bij je router, heb je die niet meer, volg dan onderstaande stappen.

- Open het opdrachtprompt (Start --> Bureau accessoires --> Opdrachtprompt) of in Windows 8, druk op de windows toets en type CMD.

Je krijgt nu een zogenaamd DOS prompt voor je. Type hier: ipconfig en druk op <Enter>

Dosprompt

Er staat dan een optie genaamd Default Gateway of Standaard Gateway. Deze begint over het algemeen met 10.*.*.* of 192.*.*.*.

Noteer dit adres en open vervolgens je Browser.

 

Vul het ip adres in je adresbalk in en open de pagina. Waarschijnlijk wordt er gevraagd om een gebuikersnaam en wachtwoord. Deze moet in de documentatie van je router staan, heb je die niet meer, dan kun je proberen om via deze site de default inlog gegevens te achterhalen.

Zoek in de webinterface naar een optie genaamt Draadloos of Wireless. Hier moet het kanaal aangepast kunnen worden.

TIP: Zet je router niet op 1, 6 of 11.. Dit zijn de meest voorkomende standaard kanalen.

 

In de webinterface moet ook een optie staan om de router van de veelgebruikte 2.4Ghz band naar de 5Ghz band te zetten, mits de router dit ondersteund.

 

Wegvallende draadloze verbinding

 

Niks vervelender dan wanneer je lekker aan het surfen bent op je laptop, gamen op je spelcomputer of Whatsappen op je telefoon en je WiFi valt telkens weg.

Het modem of je router herstarten werkt even, maar het probleem blijkt hardnekkiger dan je denkt. Wat kun je dan nog doen om een wegvallende draadloze verbinding te verhelpen?

 

Wat is precies het draadloze probleem?

Er zijn verschillende soorten problemen die kunnen optreden bij het gebruik van draadloos internet.

1. Het WiFi signaal is laag of valt wegwifi signaal

Te herkennen aan het WiFi iccontje op je laptop/tablet die aangeeft geen of weinig signaal meer te hebben.

Mogelijke oorzaak zijn andere WiFi apparaten in de omgeving die het signaal verstoren. Denk hierbij aan WiFi routers van de buren of andere apparatuur die een signaal uitzendt.

Een oplossing die vaak werkt is de modem of router op een ander kanaal zetten, of als je modem/router het ondersteund de frequentie veranderen van de drukke 2.4Ghz naar de 5Ghz band. Hoe dit werkt kun je hier lezen.

 

2. De laptop of tablet ziet je modem/router niet meer

Zie je nog wel andere draadloze apparaten in je omgeving?  Zo niet, kijk even of de WiFi van je laptop of tablet wel aanstaat. 

Op je laptop moet er dan een lampje branden bij je WiFi icoontje, vaak is de WiFi functionaliteit op je laptop aan en uit te zetten met een combinatie van de FN toets met F8 of F12.

Als je wel andere apparaten in je omgeving kunt zien dan zit het probleem waarschijnlijk in je modem of router. Probeer deze opnieuw op te starten, werkt dat ook niet, probeer dan via de optie beschreven in stap 1 te kijken of Wireless aanstaat in de webinterface van je modem.